Przejdź do treści

Bezpieczeństwo i Higiena Sesji

Chcesz poprowadzić sesję na Konline? Super! Ten dokument pomoże Ci zgłosić taką przygodę, która będzie zgodna z naszymi standardami społeczności. Pokażemy Ci, jak w praktyce dbać o bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników sesji.

Zastrzegamy sobie prawo skontaktowania się z MG w celu doprecyzowania informacji podanych w formularzu. Zastrzegamy sobie również prawo do nieprzyjęcia na konwent sesji, które nie będą spełniały wspomnianych standardów społeczności.

W razie jakichkolwiek niejasności, prosimy o kontakt na adres kontakt@konwent.online lub przez naszego Konline’owego Discorda.

Bezpieczeństwo i higiena sesji

Konwentowe granie ma to do siebie, że często siadamy do stołu z ludźmi, których nie znamy lub znamy bardzo słabo. Na Konline stół jest wirtualny, co dodatkowo może utrudniać komunikację, a że RPG jest grą towarzyską – właściwa komunikacja jest podstawą udanej sesji. Z tego powodu używanie narzędzi bezpieczeństwa na sesji jest obowiązkowe.

Omówimy je kolejno poniżej. Metod dbania o komfort całej drużyny jest naprawdę wiele. Pamiętaj, że drużyna to gracze oraz MG. Ty również masz prawo zgłosić sprzeciw, jeśli gracze zaczną przekraczać granice Twojego komfortu.

Pamiętaj, że używając którejkolwiek z metod nie musisz tłumaczyć, dlaczego to robisz.

Rozmowa

To absolutna podstawa, sama w sobie jednak niewystarczająca. Dlatego nalegamy, aby wprowadzić do rozgrywki dodatkowe narzędzie bezpieczeństwa (na przykład te wymienione poniżej).

Pamiętaj, żeby sesję rozpocząć od rozmowy z graczami: ustalcie wyraźne granice i sposób podejścia do trudnych tematów. Wyjaśnij, jakie narzędzia bezpieczeństwa wprowadzasz i jak z nich korzystać. To, co sobie powiecie, jest ważne dla każdej osoby przy stole – nie tylko MG odpowiada za bezpieczeństwo na sesji.

Triggery i ograniczenia wiekowe

Formularz zgłoszenia sesji zawiera prośbę o podanie potencjalnie trudnych tematów, jakie mogą pojawić się na Twoich sesjach – czyli tak zwanych triggerów. Temat trudny to taki, który objęty jest społecznym tabu lub ma wysoką szan sę wywołać mocną reakcję emocjonalną u graczy, np. powszechnie spotykane fobie.

Niektóre triggery wiążą się z wyborem odpowiednich ograniczeń wiekowych. Takie rzeczy jak seksualność, przemoc, używki czy horror wymagają pewnej dojrzałości od całej drużyny. Jeśli nie masz pewności, jaką kategorię wiekową wybrać (np. 16+ czy 18+), wybierz wyższą.

Zalecamy podawanie w pierwszej kolejności tych triggerów, które na sesji pojawią się na pewno. Przykładowo: jeśli prowadzisz scenariusz, w którym drużyna ma rozprawić się z wielgachnym pająkiem, to istnieje spora szansa, że krew będzie się lała strumieniami. Jako triggery wpisz: pająki/arachnofobia, przemoc, gore.

Ważna jest jasność przekazu. Dzięki temu na sesję powinni trafić gracze, którzy będą czuli się komfortowo z wymienionymi przez Ciebie triggerami. Jeśli w czasie trwania sesji okaże się, że pojawił się trudny temat, którego nie wymieniasz w opisie – nie martw się. Inne narzędzia bezpieczeństwa pomogą zadbać o komfort wszystkich zgromadzonych osób w nieprzewidzianej sytuacji.

Lista przykładowych triggerów: pvp, horror, seksualność, rasizm, homofobia, seksizm, tortury, przemoc domowa, przemoc wobec zwierząt, przemoc wobec dzieci, samobójstwa, depresja, pająki, gałki oczne, wojna, terroryzm, katastrofy naturalne.

Uwaga!

Zgłaszając sesję z triggerem przemocy seksualnej, musisz mieć pełną świadomość, jak delikatny temat chcesz poruszyć. Skontaktujemy się z każdą i każdym MG, który planuje rozegrać scenariusze zawierające ten element – spodziewaj się więc odzewu od nas.

Karta X

To znak lub hasło do przerwania gry tu i teraz. Ważne jest to, że przerywamy scenę (opis, wypowiedź, deklarację) w momencie pojawienia się karty X – natychmiast.

Jeśli gracie z kamerkami, może to być skrzyżowanie ramion w znak „X” albo pokazanie ułożonych w X palców do kamery. Jeśli gracie bez kamerek, polecamy użyć czatu: wpisać ustalone hasło czy symbol albo użyć odpowiedniej emotikony. Możecie też oczywiście wypowiedzieć to ustalone hasło na głos. Ważne, żeby każda osoba biorąca udział w sesji precyzyjnie wiedziała, czym jest Wasza karta X.

Po użyciu karty X warto zrobić krótką przerwę i wrócić do gry już w następnej scenie – bez roztrząsania tego, co się stało.

Green, Yellow, Red

To system podobny do sygnalizacji świetlnej, w którym:

  • Green to zgoda na daną treść/scenę, deklaracja, że chce się dalej eksplorować ten temat.
  • Yellow to informacja, że dana treść/scena to granica naszego komfortu, więc lepiej nie wdawać się w dalsze szczegóły i uciąć temat.
  • Red to sygnał do natychmiastowej pauzy, oznaczający niezgodę na to, co się właśnie dzieje.

System można wprowadzić w postaci werbalnej, gdzie gracze wywołują kolory, jeśli zachodzi taka potrzeba. Można też ustalić odpowiednie symbole na czacie lub przygotować trzy kartki oznaczone odpowiednimi kolorami, jeśli gracie z kamerkami.

Ustal ze swoimi graczami, w jakich chwilach podają kolory – czy robią to sami z siebie, czy po pytaniu od Ciebie.

Lines and veils

Lines to oznaczenie tematów, które nie powinny się pojawić na sesji. Przed rozpoczęciem gry konieczne jest ustalenie, czego w ogóle nie chcemy widzieć na danej sesji. Pamiętaj, że nie chodzi o robienie MG pod górkę, tylko o to, żeby ktoś przypadkiem nie powiedział lub nie zrobił czegoś, co mogłoby innym sprawić przykrość.

Veils to technika opisywania scen: pewne rzeczy mogą zostać zasugerowane bez wdawania się w szczegóły. Tematy wpadające w Veils również musicie omówić przed startem sesji. Na przykład gracze nie chcą odgrywać scen seksu, ale ich postaci romansują i wszystko zmierza w jednym kierunku – w takim wypadku gracze mogą spokojnie nałożyć na scenę zasłonę, stwierdzając, że postaci spędziły ze sobą noc. I to wystarczy.

Aftercare

Porozmawiaj po sesji z graczami o tym, co się działo. Postaraj się zwrócić uwagę na to, czy wszyscy czują się dobrze. To szczególnie ważne przy intensywnych sesjach typu pvp, gdzie nie zawsze da się utrzymać emocje na wodzy.

Na konwencie może się okazać, że ktoś nie czuje się komfortowo w rozmowie z obcą osobą zaraz po sesji – i ma do tego prawo. Warto zacząć temat, ale nie zawsze warto nalegać. Może łatwiej będzie Wam pogadać następnego dnia?

Makro

Jeżeli prowadzisz sesję przez Roll20, możesz skorzystać z dedykowanego narzędzia bezpieczeństwa – w formie odpowiedniego makra, czyli gotowej formułki, której kliknięcie wysyła zaprogramowaną wcześniej wypowiedź na czat. Aleksandra Sontowska przygotowała instrukcję, jak dodać takie makro do swojego stołu na Rollu, o tutaj.

Więcej informacji

Wszystkim zainteresowanym polecamy publikację Consent in Gaming Monte Cook Games, która dobrze omawia całe zagadnienie bezpieczeństwa na sesji.

O najpopularniejszym narzędziu, czyli karcie X, dowiesz się więcej tutaj.

Karty Zgody

Zgodne sesje - jeśli potrzebujesz karty zgody (ang. consent sheet), przygotowaliśmy polską wersję, z której możesz skorzystać. Pobierz ją stąd!